Zapraszamy na XIII Katedralne Koncerty Organowe

0
16

Po raz 23. zapraszamy do białostockiego Kościoła pw. Wniebowzięcia NMP na cykl Katedralnych Koncertów Organowych. Lipiec i sierpień to tradycyjnie czas, kiedy spotykamy się, by razem wsłuchiwać się we wspaniałe wielowiekowe dziedzictwo muzyki organowej. W piątkowe wieczory wnętrze neogotyckiej świątyni wypełniają większe i mniejsze, monumentalne i subtelne, napisane wieki temu i nowoczesne dzieła organowe.

Program:
6 lipca, 20:30 – Ville Urponen / Finlandia
13 lipca, 19:15 – Bogdan Narloch / Koszalin
20 lipca, 19:15 – David Troiano / USA
27 lipca, 19:15 – Przemysław Kapituła / Warszawa
3 sierpnia, 19:15 (Stara Fara) – Ennio Cominetti / Włochy, zespól wokalny CANTAMEN / Białystok
10 sierpnia, 19:15 – Urszula Grahm / Warszawa
17 sierpnia, 19:15 – Józef Kotowicz / Białystok, zespół instrumentalny TRIO-SONATA / Rosja: Vladimir Sklyarenko – obój, Elena Lelchuk – akompaniament

Bazylika Archikatedralna pw. Wniebowzięcia NMP w Białymstoku
bilety: 10 zł, do kupienia przed koncertami w Bazylice

Organizatorzy:
Wschodzący Białystok
Białostocki Ośrodek Kultury
Białostockie Stowarzyszenie Musica Sacra


Informacje o artystach:

VILLE URPONEN / Finlandia
6 lipca 2018, godz. 20:30

  • J. S. Bach (1685–1750) Toccata i fuga F–dur, BWV 540
  • C. Saint–Saëns (1835–1921) Karnawał zwierząt: Słowik i róża (arr. Louis Courtade), Łabędź (arr. Alexandre Guilmant)
  • L. J. A. Léfebury–Wély (1817–1869) Bolero de concert, op. 166
  • Mieczysław Surzyński (1866–1924) Chant triste, op. 36
  • J. S. Bach (1685–1750) Toccata i fuga d–moll, BWV 565

Ville Urponen ukończył Akademię Muzyczną im. J. Sibeliusa w Helsinkach, gdzie kształcił się w klasie fortepianu i organów. Grę na organach doskonalił pod kierunkiem Kari Jussila. Edukację kontynuował w Amsterdamie, w klasie organów Jacquesa van Oortmerssena.
Urponen w swoim dorobku artystycznym posiada pokaźną ilość nagrań płytowych, radiowych i telewizyjnych z Finlandii i Japonii. Chętnie sięga po współczesną literaturę organową, dokonując nagrań i dokumentując w ten sposób współczesną muzykę fińską.
Wielokrotnie koncertował w krajach skandynawskich, Japonii, Polsce i Rosji.
Wykłada w Akademii Muzycznej im. J. Sibeliusa w Helsinkach, gdzie w 2009 roku otrzymał tytuł doktora.

BOGDAN NARLOCH / Koszalin
13 lipca 2018, godz. 19:15

  • J. S. Bach (1685–1750) Fantazja i fuga g–moll BWV 542
  • M. Surzyński (1866–1924) Chant triste z op. 36
  • M. Reger (1873–1916) Introdukcja i passacaglia d–moll
  • Hollins (1865–1942) Morceau de Concert
  • M. Sawa (1937–2005) Sekwens

Absolwent Akademii Muzycznej w Gdańsku (klasa organów prof. Leona Batora). Brał udział w wielu kursach interpretacji muzyki organowej, m.in. u Milana Šlechty w Pradze, Guy Boveta, U. Spang-Hansena. Od wielu lat pełni funkcję dyrektora Międzynarodowego Festiwalu Organowego w Koszalinie. W latach 1995-2014, pod patronatem Ministra Kultury, z prof. Markiem Toporowskim organizował Ogólnopolskie Kursy Interpretacji Muzyki Organowej prowadzone przez wielu wybitnych europejskich organistów. Jest doktorem habilitowanym profesorem nadzwyczajnym Akademii Sztuki w Szczecinie, prowadzi też klasę organów w Zespole Państwowych Szkół Muzycznych w Koszalinie. Jego aktywna działalność koncertowa obejmuje recitale solowe, muzykę kameralną i koncerty z orkiestrami. Występował w kraju i całej Europie, a także w Izraelu, Brazylii, Urugwaju i Tajwanie.
W swoim dorobku posiada kilka nagrań płytowych, prezentujących historyczne organy i muzykę organową Pomorza. Poza działalnością dydaktyczną i artystyczną zajmuje się też budownictwem organowym, współpracując z Urzędem Ochrony Zabytków.

DAVID TROIANO / USA
20 lipca 2018, godz. 19:15

  • J. S. Bach (1685–1750) Preludium i fuga e–moll
  • W. Żeleński (1837–1921) Preludium nt. „Kto się w opiekę”
  • N. Bruhns (1665–1697) Preludium i fuga g–moll
  • J. Behnke Kumbaya Variations
  • J. Alyward Adore Te Devoto
  • G. Young (1919–1998) Toccata Pontifical
  • M. Sawa (1937–1999) Toccata i fuga
  • R. Hebble (ur. 1934) Two Palate Sketches from Utrillo
  • E. Titcomb (1884–1968) Salve Regina

Organista, dyrygent i tenor liryczny. Wykształcenie w dziedzinie wokalistyki zdobył na Uniwersytecie Stanowym Wayne, gdzie obecnie pełni funkcję adiunkta. Studiował także w klasie legendarnej organistki Marilyn Mason na Uniwersytecie Michigan i w klasie klawesynu Edwarda Parmentiera.
Krąg jego zainteresowań to hiszpańska muzyka epoki baroku oraz muzyka Ameryki Łacińskiej, zwłaszcza hiszpańskojęzycznej. Jako specjalista w tej dziedzinie prowadzi wykłady i wykonuje recitale organowe (AGO Regional Meetings, Almeria – Hiszpania, Tucson – USA).
Troiano wciąż poszukuje nowych brzmień organowych, ma na koncie wiele premierowych wykonań kompozytorów z obu Ameryk, m.in. Armando Torresa z Meksyku, Gilberta Martina, Armando Bayoli (Pu­erto Rico), Miguela Del Aguili (Urugwaj).
Ceniony jest także jako wokalista, szczególnie za wyjątkowe piękno głosu, a także dbałość o detale wykonawcze i wizerunek sceniczny. Na swoim koncie ma role w operach, operetkach i oratoriach. Bierze udział w wielu projektach, promujących muzykę wokalną, działa w stowarzyszeniu promującym operę komiczną, nagrywa płyty, uczestniczy jako solista w festiwalach i konferencjach oraz wykonuje liczne koncerty. Koncertował w Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Włoszech, Portugalii, Meksyku, Szwecji i Norwegii, odbył tournée po Finlandii w duecie z barokowym skrzypkiem Tapani Yriola.
Obecnie pełni funkcję dyrektora muzyki w kościele św. Klary z Montefalco w Grosse Pointe w stanie Michigan.

PRZEMYSŁAW KAPITUŁA / Warszawa
27 lipca 2018, godz. 19:15

  • V. Petrali (1832–1889) Versetto per il Gloria (nr 1, D–dur)
  • M. Surzyński (1866–1924) Capriccio op. 36
  • H. Brewer (1865–1928) Marche Heroique
  • M. Surzyński (1866–1924) Improwizacje na temat „Święty Boże” op. 38
  • L. Boëllmann (1862–1897) Suita gotycka op. 25 – Introdukcja – Menuet – Modlitwa – Toccata

Organista, impresario muzyczny, kontynuator tradycji muzycznej Archikatedry Warszawskiej. Absolwent Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Kształcił się u wielu europejskich pedagogów, pobierał lekcje gry na fortepianie u prof. Kajetana Mochtaka, współpracował też z prof. dr. hab. Jerzym Erdmanem.

Regularnie koncertuje w kraju i za granicą, dając około 120 koncertów rocznie na najważniejszych festiwalach. Współpracował z solistami (m.in. B. Ładyszem, T. Żylis–Garą, O. Pasiecznik), chórami i zespołami orkiestrowymi (m.in. z Orkiestrą Teatru Wielkiego Opery Narodowej w Warszawie). Specjalne miejsce w jego zainteresowaniach zajmuje twórczość wybitnych polskich organistów: Mieczysława Surzyńskiego (1866–1924) i Feliksa Nowowiejskiego (1877–1946), jest wydawcą wszystkich ich utworów organowych na płytach.

Jako dyrektor Fundacji „Festiwal Muzyki Sakralnej” organizuje ok. 270 koncertów rocznie, w których bierze udział ponad 25 tysięcy słuchaczy. Jest inicjatorem, dyrektorem naczelnym i artystycznym Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Sakralnej w Warszawie i Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej „Organy Archikatedry” w Warszawie. Zainicjował remont zabytkowych organów w warszawskim kościele św. Wojciecha. Jest laureatem nagrody prymasa Polski „Srebrna Piszczałka” (2009) za wkład w rozwój muzyki sakralnej w Polsce. Wykładał we Włoszech na kursach mistrzowskich poświęconych interpretacji muzyki organowej.

ENNIO COMINETTI / Włochy
Zespół wokalny CANTAMEN / Białystok
3 sierpnia 2018, godz. 19:15

  • Girolamo Frescobaldi (1583–1643) Toccata seconda (dal secondo libro di Toccate), Canzone (1637), Bergamasca z cyklu „Fiori musicali”, 1635
  • Anonim Præambulum i fuga z Oliwskiej Tablatury Organowej, ok. 1619

Program występu zespołu wokalnego

  • Grzegorz Gerwazy Gorczycki Omni Die
  • Michał Staromiejski Missa Omni Die: Kyrie, Sanctus, Agnus Dei
  • Wacław z Szamotuł Błogosławiony człowiek
  • Tomas Luis de Victoria Confitebor Tibi Domine
  • Thomas Tallis O Lord give thy Holy Spirit
  • Arnold von Bruck Komm, Heiliger Geist, Herre Gott
  • Francisco Guerrero Beatus es
  • Ola Gjelio Ubi caritas
  • Gaetano Valerj (1760–1822) Sonata in fa maggiore Sonata in do maggiore

Włoski organista Ennio Cominetti, koncertując na najbardziej prestiżowych festiwalach organowych, zagrał do tej pory ponad 2000 koncertów (średnio ponad 80 koncertów rocznie). Koncertował w najważniejszych katedrach i salach koncertowych całego świata. Nagrał 25 płyt dla włoskich i niemieckich firm fonograficznych, nagrywał też dla radia i telewizji. Artysta zajmuje się również kompozycją i dyrygenturą, jest założycielem orkiestry Orchestra Cameristica Lombarda i zespołu wokalnego Soli Deo Gloria. Napisał biografię M. E. Bossiego. Prowadzi seminaria muzyczne, zasiada w jury konkursów organowych. Od 1998 r. jest dyrektorem departamentu muzyki kościelnej i profesorem Akademii Sztuki w Rzymie.

Zespół wokalny Cantamen istnieje od 2012 roku. Jego repertuar obejmuje utwory z literatury chóralnej różnych epok, muzykę cerkiewną, polską muzykę ludową oraz polskie i zagraniczne utwory muzyki rozrywkowej, również we własnych aranżacjach.
Zdobywca Nagrody Głównej na IX Podlaskim Festiwalu Wielkanocnym, Nagrody Specjalnej podczas XXIV Katolickiego Festiwalu Pieśni Liturgicznej (2012), Złotego Dyplomu na X Festiwalu Pieśni Chóralnej „Mater Misericordiae” w Ząbkach (2015), Srebrnego Dyplomu na XXVII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Religijnej w Rumii. W 2016 roku zespół wyśpiewał Złoty Dyplom oraz Nagrodę Specjalną za wykonanie utworu renesansowego na III Międzynarodowym Konkursie Muzyki Sakralnej „Carmen Fidei” w Łomży. Koncertuje głównie na Podlasiu. Występował podczas Katedralnych Koncertów Organowych w Białymstoku (2017) i Podlaskich Koncertów Organowych w Hajnówce (2012, 2017), gościł też na Festiwalu „Cameralis et Sacralis” w Choroszczy (2017).

Skład zespołu: Małgorzata Olechno – sopran, Paulina Malinowska – alt, Adam Boruch – baryton, Łukasz Olechno – bas

URSZULA GRAHM / Warszawa
10 sierpnia 2018, godz. 19:15

  • B. Pasquini (1637–1710) Toccata: Andante sostenuto – Allegro moderato – Allegretto mosso – Allegro
  • J. S. Bach (1685–1750) Toccata i Fuga F–dur (BWV 540)
  • H. B. Orlinski (1928–2012) Partita Gregoriana Largo
  • M. Sawa (1937–2005) Fantazja Nordycka
  • K. Szymanowski (1882–1937) Etiuda b–moll op. 4 nr 3 (transkrypcja na organy A. Wightman)
  • H. Mulet (1878–1967) Toccata z cyklu “Esquisses Byzantines”, “Tue s petra et portae inferi non praevalebunt adversus te”

Absolwentka Akademii Muzycznej w Warszawie (klasy organów prof. Feliksa Rączkowskiego). Swoje umiejętności doskonaliła na mistrzowskich kursach w Niemczech, Holandii, Belgii, Włoszech i Francji. W 1995 roku obroniła przewód naukowo–artystyczny I stopnia w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest autorką prac naukowych na temat polskiej i szwedzkiej muzyki organowej oraz budownictwa organowego w Szwecji.

Laureatka konkursu muzyki dawnej w Łodzi, otrzymała też wyróżnienie na Konkursie Bachowskim w Brügge. Występowała w większości krajów Europy oraz USA. Trzykrotnie wystąpiła z recitalem w Filharmonii Narodowej w Warszawie, kilkakrotnie odbyła tournée po Norwegii i Finlandii.
Dokonała wielu nagrań radiowych. Wykonywała organowe koncerty z orkiestrą, grała też w duecie z fortepianem.
Od 1971 roku mieszka na stałe w Szwecji, gdzie prowadzi działalność koncertową i pedagogiczną. Otrzymała dwie nagrody kulturalne Południowej Szwecji (Skanii) oraz nagrodę Ministra Kultury i Sztuki w Polsce za propagowanie polskiej muzyki organowej za granicą. Koncertuje regularnie w katedrze w Lund jako solistka w popularnych sobotnich recitalach organowych. Przez 10 lat była członkiem prezydium Towarzystwa Organowego w Szwecji.
Od kilku lat jest kierownikiem artystycznym festiwalu organowego „Skånes Orgelveckor” w południowej Szwecji.

JÓZEF KOTOWICZ / Białystok
Zespół instrumentalny TRIO–SONATA / Rosja: Vladimir Sklyarenko, Elena Lelchuk

17 sierpnia 2018, godz. 19:15

  • G. F. Haendel (1685–1759) Koncert F–dur op.4
  • J. S. Bach (1685–1750) opr. chorałowe ,,Liebster Jesu wir sind hiere”

Program występu zespołu wokalnego

  • L. Boccherini (1743–1805) Menuet
  • W. A. Mozart (1756–91) Serenada cz.1 Adagio Religioso
  • G. Grovlez (1879–1944) Sarabanda i Allegro
  • J. M. Wieczorek (1904–1980) 2 impresje na obój i fortepian
  • R. Lovlend Secret Garden
  • W. Żeleński (1837–1921) Dwa preludia
  • J. Grison (1842–1896) Toccata F–dur

Józef Kotowicz – białostocki organista i pedagog. Po studiach w Białymstoku ukończył studia podyplomowe w Warszawie w klasie organów prof. Józefa Serafina. Wykłada w Zespole Szkół Muzycznych w Białymstoku w zakresie gry na organach i improwizacji organowej. Jako doktor habilitowany jest adiunktem na Uniwersytecie Muzycznym F. Chopina w Warszawie Wydział Instrumentalno–Pedagogiczny w Białymstoku.
Bierze udział w licznych krajowych festiwalach organowych, a także występuje za granicą: regularnie koncertuje w krajach skandynawskich, wielokrotnie występował w Słowacji, Niemczech, Irlandii, Włoszech, Litwie, Białorusi i Rosji. Pięciokrotnie odbył tournee koncertowe w USA. Jest laureatem Międzynarodowego Konkursu Organowego w Kamieniu Pomorskim – 1994. Ma w swoim dorobku nagranie pięciu płyt CD.
Poza działalnością koncertową J. Kotowicz zasiada w jury konkursów organowych. Jego artykuły były drukowane w specjalistycznych czasopismach zagranicznych.
Jest członkiem Archidiecezjalnej Komisji Muzyki Kościelnej w Białymstoku.
Pełnie funkcję kierownika artystycznego Katedralnych Koncertów Organowych, które odbywają się od 1996 roku w białostockiej bazylice.

Elena Lelchuk (klawesyn, fortepian) urodziła się w Wołgogradzie. Studiowała w Konserwatorium im. Sobinowa w Saratowie, grała w różnych zespołach kameralnych. Od 1990 roku jest solistką w zespole Trio–Sonata. W 1998 roku Elena otrzymała I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie w Ragusie (Włochy), w duecie z Vladimirem Sklyarenko.

Vladimir Sklyarenko (obój) jest absolwentem Konserwatorium w Saratowie. Zdobył I nagrodę w turniejach ogólnoradzieckim i ogólnorosyjskim i został solistą w Filharmonii w Saratowie. Z powodzeniem uczestniczył w wielu międzynarodowych festiwalach. Od 1994 do 2004 roku, jako artysta na statku „Azart”, odbył tournée po 19 krajach europejskich. Od 1990 roku jest kierownikiem artystycznym barokowego zespołu Filharmonii w Saratowie Trio–Sonata. W 2000 roku otrzymał honorowy tytuł Wielkiego Artysty Rosji.


Zaciekawił Cię ten artykuł?
Polub nasz serwis, zmotywuje nas to do jeszcze efektywniejszej pracy!

ZOSTAW ODPOWIEDŹ

Please enter your comment!
Please enter your name here