Zielone Świątki w skansenie w Jurowcach-FILM

0
61

Liście tataraku i gałązki brzozy – rośliny nieodłącznie związane z Zielonymi Świątkami.

Zieleń – symbol tego święta zatykano w strzechę lub w ściany budynków mieszkalnych. Przy drzwiach ustawiano młode drzewka brzozowe. Wewnątrz domu dekorowano drzwi, okna, obrazy i ikony.

Najważniejsza była brzoza, uważana przez Słowian za drzewo święte, związane z pierwiastkiem żeńskim, płodnością i odradzaniem się życia.

Za nami również „Zielone Świątki w Skansenie”. To pierwszy z trzech dużych festynów etnograficznych w Podlaskim Muzeum Kultury Ludowej organizowany co roku w dniu, w którym wypada to ruchome święto.

5 czerwca ściągnęły tłumy, by oglądać zespoły ludowe, spróbować swoich sił w rękodziele, zrobić zakupy na kiermaszu sztuki ludowej i regionalnych kulinariów.

Jako gwiazda, wystąpiła słynna Kapela Brodów.  Zielone Świątki to potoczna nazwa święta Zesłania Ducha Świętego.

Chrześcijanie obchodzą je na pamiątkę wydarzenia, które miało miejsce w pięćdziesiątym dniu po zmartwychwstaniu Chrystusa. Duch Święty zstąpił na zebranych w wieczerniku apostołów, którzy zaczęli mówić wieloma językami, by głosić ewangelię wśród narodów.

Chwila ta uważna jest za początek Kościoła. W kulturze ludowej Zielone Świątki to symboliczne zakończenie okresu zimowego, początek lata.

Źródłem wielu zwyczajów kultywowanych przez wieki na podlaskiej wsi są przedchrześcijańskie obchody święta wiosny oraz towarzyszące im pradawne obrzędy agrarne i pasterskie.