Rail Baltica. Nowy most nad Narwią w Uhowie wędruje na swoje docelowe miejsce

0
51

Pierwszy z nowych mostów kolejowych nad Narwią w Uhowie wędruje na swoje docelowe miejsce. W środę (17.08) rozpoczęło się przesuwanie konstrukcji. Największa przeprawa na podlaskim odcinku trasy Rail Baltica zapewni szybkie i bezpieczne podróże.

Bezpieczeństwo na styku dróg z torami zapewnią też skrzyżowania dwupoziomowe – rozpoczyna się budowa 5 nowych obiektów. Inwestycja realizowana przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.  jest współfinansowana ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę”.

– Most kolejowy nad Narwią w Uhowie niebawem znajdzie się na swoim miejscu –  mówi Tomasz Łotowski z PKP PLK. – Przy pomocy specjalnych zestawów siłowników i pomp hydraulicznych ważąca prawie 1 500 ton kratownicowa konstrukcja zostanie przesunięta o prawie 10 m w bok. Specjalistyczna operacja potrwa  kilkadziesiąt godzin. Wcześniej przez kilka miesięcy, w miarę postępu budowy, most był stopniowo nasuwany nad rzekę.

Taka technologia prac umożliwia budowę dwóch bliźniaczych mostów kolejowych.

Drugi most znajdzie się nad rzeką do końca tego roku. Następnie na obiektach układane będą tory, montowana sieć trakcyjna i urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

– Gotowa przeprawa nad Narwią będzie miała prawie 200 m długości i umożliwi szybszy przejazd pociągów pasażerskich z prędkością do 200 km/h. Kursować będą mogły także cięższe składy towarowe o nacisku 22,5 ton/oś. Ten największy obiekt inżynieryjny na odcinku Czyżew – Białystok na lata zapewni sprawne i bezpieczne podróże – podkreśla Tomasz Łotowski.

Dwa bliźniacze kolejowe mosty na rzece Narew w Uhowie maja być oddane do użytku w drugiej połowie 2023 roku

Nowe wiadukty zapewnią bezpieczeństwo

– Bezkolizyjne skrzyżowania zastąpią wszystkie przejazdy na odcinku Czyżew – Białystok, co zapewni bezpieczeństwo i wygodę kierowcom. Sprawniej pojadą pociągi – po zakończeniu wszystkich prac i uzyskaniu niezbędnych dopuszczeń, podróż z Białegostoku do Warszawy zajmie poniżej 1,5 godziny – mówi Tomasz Łotowski z PKP PLK.

W najbliższym czasie rozpoczną się prace przy budowie nowych skrzyżowań dwupoziomowych. W lokalizacjach: Czyżew, Dąbrowa-Łazy, Jabłoń-Dąbrowa, Porośl-Kije – powstaną wiadukty drogowe. Przy kolejowym przystanku Bojary – przejście pod torami.

– Poza startującymi pracami, zaawansowane są już roboty na 19 obiektach inżynieryjnych – mostach, wiaduktach i przejściach pod torami. Tunele dla pieszych powstają między innymi na stacjach w Czyżewie i Szepietowie oraz przystanku Zielone Wzgórza w Białymstoku. Na stacji w Białymstoku także budowane jest przejście pod torami, a tuż obok powstaje zadaszenie przyszłych peronów. Postępują prace na nowym wiadukcie pomiędzy wsiami Barszczówka i Baciuty. Dotychczas oddane zostały do ruchu wiadukty nad torami w Szepietowie i Uhowie – dodaje Tomasz Łotowski.

Rail Baltica w liczbach

Na odcinku Czyżew – Białystok zaplanowano budowę lub modernizację 17 wiaduktów drogowych, 8 wiaduktów kolejowych, 2 tuneli drogowych, 14 przejść podziemnych, oraz 10 mostów kolejowych.

Inwestycja prowadzona jest w ramach projektu „Prace na linii E75 na odcinku Czyżew – Białystok”. Wartość całej inwestycji to prawie 3,4 mld zł, a jej zakończenie planowane jest na 2023 r. Projekt współfinansowany ze środków instrumentu CEF „Łącząc Europę” – (Connecting Europe Facility – CEF).