Strażacy z OSP Choroszcz o korytarzu życia

0
93

Strażacy z OSP Choroszcz o korytarzu życia

Druhowie z OSP Choroszcz nagrali film jak podczas ubiegłotygodniowego wypadku na S8 kierowcy blokowali im przejazd i uniemożliwili tym samym pomoc poszkodowanemu kierowcy ciężarówki. Kierowcy nie utworzyli korytarzu życia a nawet jechali pod prąd chcąc uniknąć stania w korku podczas blokady drogi.

Podczas blokady drogi ekspresowej spowodowanej wypadkiem należy utworzyć tzw. „korytarz życia” – w celu umożliwienia służbom ratowniczym dojazd na miejsce zdarzenia. Kierowcy powinni albo zająć tylko jeden pas albo z dwóch stron rozjechać się tworząc dogodny przejazd. Niestety … po raz kolejny trzeba to powtarzać. Na ostatnim wyjeździe kierowcy postanowili zrobić sobie pas do ucieczki przed korkiem całkowicie blokując nam przejazd … Nikt nie lubi stać w korku, ale tam ktoś czeka na ratunek – o tym prosimy pomyśleć i nie życzymy nikomu by znalazł się w takiej sytuacji. Przepraszamy za niecenzuralne słowa na filmie, ale niestety w takich sytuacjach są emocje, a na to zachowanie trudno o inne określenia.

Korytarz życia  – jak go utworzyć?

W swoim następnym wpisie strażacy przypominają jak należy zachować się na drodze w sytuacji wypadku.
Najbardziej dogodnym dla służb ratowniczych korytarzem życia jest taki, w którym pojazd służb nie musi zwalniać i wykonywać slalomu wokół zatrzymanych pojazdów.
1. W przypadku drogi ekspresowej samochody mogą go utworzyć gdy prawy pas zjedzie na pas awaryjny / pobocze. Lewy przesunie się na prawy tworząc całkowicie pusty lewy pas. Nie zawsze da się tak idealnie – gdy korytarz przed nami samoczynnie zaczął tworzyć się na środku, zaś samochody „zjeżdżają” na boki – wtedy przynajmniej zadbajmy aby korytarz był jak najszerszy.
2. W przypadku drogi dwukierunkowej tak samo ważne jest aby pojazd ratowniczy nie musiał znacząco zwalniać. Korytarz tworzymy zjeżdżając na pobocza.
3. Jadąc drogą dwukierunkową, będąc jeszcze daleko od miejsca wypadku również pomagajmy ratownikom ! Gdy zobaczymy pojazd służb za sobą lepiej jest umożliwić mu płynne wyprzedzenie, gdy przeciwległy pas jest wolny. Jeżeli jest zajęty warto płynnie poruszać się dalej i zjechać dopiero w dogodnym miejscu. Najgorzej gdy ktoś spanikuje, mocno zwolni a na końcu pomału stoczy się na bok – pomimo pustej drogi przed sobą.
4. Myślmy o innych na drodze – jeżeli tworzymy przejazd w korku – przesuwajmy się tak, aby jak najbardziej ułatwić postronnym kierowcom utworzenie korytarza.
5. Sytuacja z poprzedniego posta jest niedopuszczalna. W kilka minut od powstania korka – logicznym jest, że stało się coś złego i zaraz mogą pojawić się służby. Tworzenie pasa „ucieczki” i całkowite blokowanie drogi jest albo skrajnym egoizmem albo brakiem myślenia. Takowe osoby niechaj pomyślą, że w przyszłości służby mogą jechać właśnie do nich !