Jest pozwolenie na budowę odcinka S19 Krynice-Dobrzyniewo Duże – Białystok Zachód

0
19

Zgodę na budowę (tzw. ZRID – zezwolenie na realizację inwestycji drogowej) ok. 10 km odcinka S19 Krynice-Dobrzyniewo Duże – Białystok Zachód wydał w środę wojewoda podlaski Jacek Brzozowski

P.o. dyrektora Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Białymstoku Norbert Wyrwich zapowiedział, że plac budowy będzie przekazany wykonawcy do połowy marca i budowa się rozpocznie.

Droga będzie się znajdować na północny-zachód od Białegostoku. Będzie się zaczynać na istniejącej dk 65 w Krynicach (w przyszłości włączy się także w odcinek S16 Knyszyn-Krynice). Będzie od zachodu omijała Białystok, a na południu przetnie istniejącą drogę S8, gdzie powstanie węzeł drogowy Białystok Zachód.

Drogę zbuduje konsorcjum firm PORR i Unibep, z którymi umowa w systemie projektuj i buduj była podpisana w maju 2021 r. Wyrwich tłumaczył w środę na konferencji prasowej u wojewody podlaskiego w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim w Białymstoku, że w wyniku protestów, które były w postępowaniu przetargowym, decyzję środowiskową dla tej inwestycji wydawała Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Lublinie, a nie w Białymstoku (RDOŚ Białystok musiała się wyłączyć z postępowania-PAP), co wpłynęło na terminy, także na termin wydania ZRID.

Inwestycja będzie kosztować 405,6 mln zł. Droga ma być gotowa do 2026 r.

Wojewoda Jacek Brzozowski podkreślił, że węzeł drogowy Białystok Zachód będzie bardzo ważnym miejscem, bo połączy przyszłą obecną drogę S8 (Białystok-Warszawa) z przyszłą drogą S19.

„To wydaje mi się – z punktu widzenia infrastruktury drogowej na obszarze województwa podlaskiego – będzie odgrywało bardzo istotną rolę” – powiedział Brzozowski.

Na odcinku Krynice-Dobrzyniewo Duże-Białystok Zachód powstanie 13 różnych obiektów inżynierskich, w tym dwa mosty nad rzekami: Supraśl oraz Białą, a także wiadukt kolejowy nad torami Białystok-Ełk. GDDKiA podała w komunikacie, że w ramach budowy węzła Białystok Zachód będą przebudowane prawie 2 km drogi S8.

Dyrektor Norbert Wyrwich powiedział, że plac budowy pod odcinek Krynice-Dobrzyniewo Duże – Białystok Zachód, będzie przekazany wykonawcy do 15 marca, kiedy kończy się na budowach sezon zimowy.

Burmistrz Choroszczy Robert Wardziński podkreślił, że odcinek S19 z Krynic do węzła Białystok Zachód jest pierwszym w ramach tej drogi ekspresowej, który będzie na terenie tej gminy. Zaznaczył że, w ramach prac projektowych ustalono z wykonawcą wszystkie drogi serwisowe, które będą ważne z punktu widzenia mieszkańców.

Burmistrz Dobrzyniewa Dużego Wojciech Cybulski dodał, że ważne, że będą z drogi zjazdy na powstające w gminie tereny inwestycyjne, ale brakuje zjazdu do Dobrzyniewa. „Czekamy w dalszym ciągu jeszcze na kolejne zmiany i jestem przekonany, że pewnie dojdziemy do porozumienia i z tej drogi S19 będzie można w Dobrzyniewie swobodnie zjeżdżać. Na to liczymy, bo bez takich węzłów, niestety nasza gmina będzie tylko gminą tranzytową” – mówił Cybulski. Dodał, że bez tego zjazdu, z tej trasy mieszkańcy gminy nie będą mogli korzystać.

Cała droga S19 w Podlaskiem ma mieć 177 km długości. Zaczyna się od granicy z Białorusią w Kuźnicy i będzie biegła dalej w rejonie Białegostoku, a dalej na południe w stronę Lublina. Realizacja tej drogi jest podzielona na 15 odcinków. Trwa budowa odcinków: Kuźnica-Sokółka, Haćki – Bielsk Podlaski Zachód, Bielsk Podlaski Zachód – Boćki, Boćki – Malewice, Malewice-Chlebczyn. W marcu, oprócz budowy odcinka Krynice-Dobrzyniewo Duże-Białystok Zachód, zacznie się także budowa obwodnicy Bielska Podlaskiego w ciągu dk 66.(PAP)

Odcinek drogi zlokalizowany przy ul. Piasta należy do Skarbu Państwa, a jest w użytkowaniu wieczystym Polskich Kolei Państwowych. Miasto  starało się o to, aby tę nieruchomość pozyskać od PKP. Jest to możliwe na podstawie ustawy o komercjalizacji i restrukturyzacji Polskich Koleji Państwowych. PKP mogą przekazywać Jednostkom Samorządu Terytorialnego mienie na podstawie umowy, tak aby JST mogły realizować zadania związane z infrastrukturą, czyli np. z transportem. Jednak mimo, że Miasto z taką propozycją do PKP wystapiło, to stanowisko PKP było negatywne. W związku z tym Miasto nie może realizować inwestycji na nie swoim terenie.