Leśna terapia – FILM

0
5

Problemy dnia codziennego często idą w parze z problemami zdrowotnymi. Aby zadbać o swoje zdrowie warto siegnąć po to co jest blisko nas, czyli las, a dokładniej chodzi o terapię lasem

Leśna terapia wpływa na bardzo wiele aspektów zdrowia ludzkiego. Może m.in. zmniejszać ciśnienie tętnicze krwi, tętno, stres wpływać korzystnie na stan psychiczny, poziom cukru czy układ odpornościowy człowieka.

Na czym dokładniej polega lasoterapia opowiedziała nam dr Katarzyna Simonienko, psychiatra i przewodniczka terapii leśnej, która założyła pierwszy medyczny ośrodek terapii leśnej (ang. forest therapy) w Polsce.

Zasady kąpieli leśnych (shinrin-yoku):

Kąpiel leśną możemy praktykować sami, kiedy tylko pozwoli nam na to czas. Potrzebny jest oczywiście teren leśny (las musi być o wysokości co najmniej 5 m, szkółka odpada) lub parkowy o pokrywie koron drzew przynajmniej 30% i 20 metrach szerokości pasa drzew. Na pierwszy spacer warto pójść z przewodnikiem, gdyż przyzwyczajeni do miejskiego trybu życia, czasem narzucamy za szybkie tempo. Japończycy zalecają nawet około kilometra na godzinę. Jak praktykować? Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych zasad, które proponuje dr Katarzyna Simonienko.

1. Spaceruj spokojnie, w wolnym tempie, możesz się zatrzymywać.

2. Zanurz się w lesie. Nie ma znaczenia odległość, wysiłek fizyczny, ćwiczenia- liczy się czas oraz głębokość zanurzenia- czerp tyloma zmysłami, iloma dasz radę. Obserwuj, nie szukając niczego szczególnego. Uważnie słuchaj. Doświadczaj zapachu, a jeśli otoczenie sprzyja, możesz czasem poczuć na języku smak leśnego powietrza. Dotykaj kory drzew, ściółki, mchu. Jeśli to możliwe i bezpieczne, warto pospacerować boso.

3. Wyłącz telefon. Nie zabieraj ze sobą urządzeń elektronicznych. Nie rozmawiaj. Jeśli praktykujesz w grupie, umówcie się, że odzywać się będziecie wyłącznie w naprawdę uzasadnionych sytuacjach. Możesz popijać wodę.

4. Sprawy bieżące pozostaw za sobą. Nie zabieraj ze sobą do lasu kredytu, zadań z pracy, rat za samochód ani przeziębienia dziecka. Jesteś ty i las. To twój czas.

5. Nie wyznaczaj sobie rekordu wędrówki, który musisz osiągnąć. Nie ustalaj reżimów typu „w tym tygodniu 3x po godzinie, żeby podrasować odporność”. Chodzi o uważność i obecność. Tylko tyle i aż tyle.

6. Spacer jest efektywny, jeśli trwa co najmniej 20 minut. Żeby utrzymywać się w formie, warto podejmować go przynajmniej raz w tygodniu. Jeśli wyjdzie raz w miesiącu- to też w porządku, korzyści na pewno odniesiesz.

7. Jeśli myśli kłębią ci się w głowie – nie należy się poddawać, ale pozwolić im przepłynąć i kontynuować swoją wędrówkę. Warto spacerować w miejscach bezpiecznych, zwłaszcza, jeśli jesteś nieprzyzwyczajony do dzikich terenów, które początkowo budzą obawę. Można umówić się w kilka osób. Nie zapomnij o wygodnym ubraniu, obuwiu i profilaktyce od insektów.