Chór Kameralny „Polifonia” z Litwy z tytułem Primus Inter Pares Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej

0
19

Państwowy Chór Kameralny „Polifonia” z Siaulai na Litwie zdobył tytuł Primus Inter Pares 43. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Cerkiewnej „Hajnówka 2024”

Wyniki tego festiwalu, uchodzącego za jedną z najważniejszych na świecie imprez prezentujących i popularyzujących muzykę cerkiewną, ogłoszono przed koncertem galowym w Operze i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku.

W tym roku na Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Cerkiewnej (MFMC) „Hajnówka 2024” można było usłyszeć łącznie jedenaście chórów. Tegoroczna formuła imprezy przewidywała nie prezentacje konkursowe, a pełne koncerty chórów z Polski, Armenii, Białorusi, Litwy, Mołdawii, Ukrainy i Węgier. Walczyły one o nagrodę w formule „primus inter pares” (pierwszy wśród równych).

Tytuł Primus Inter Pares przyznano Państwowemu Chórowi Kameralnemu „Polifonia” z Siaulai (Litwa) pod dyrekcją Linasa Balandisa.

Główną nagrodę w kategorii chórów zawodowych otrzymał armeński Państwowy Chór Kameralny Erywania pod dyrekcją Kristiny Voskanyan.

Natomiast pierwsze miejsce wśród chórów amatorskich zdobył mołdawski Chór „Gloria” Uczelni Muzycznej im. Sztefana Njagi z Kiszyniowa pod dyrekcją Walerii Diaconu.

Ponadto jury przyznało kilka nagród specjalnych: dyrygentowi Chóru Duchowieństwa Dubieńskiego Dekanatu Prawosławnej Cerkwi Ukraińskiej z Dubna (Ukraina) Serhijowi Hawrylenko, wiolonczeliście Zdzisławowi Łapińskiemu, dyrygentom Chóru Polskiego Radia – Lusławice Oldze Bodnar i Włodzimierzowi Siedlikowi, Męskiemu Kameralnemu Zespołowi Śpiewu Cerkiewnego „Partes” oraz Kameralnemu Chórowi „Sofia” z Kijowa (Ukraina).

Jak podkreśliło jury w protokole na zakończenie festiwalu, imprezę w minioną środę zainaugurował „wymowny koncert” połączonych chórów – „chóralny trójgłos pokoju”, w którym wystąpiły: ukraiński kameralny chór „Sofia” z Kijowa, chór „Concordia” (śpiewają w nim Białorusini, którzy znaleźli się na emigracji w Polsce, występujący jako „Wolna Białoruś”) oraz warszawski chór „Mus Arietes”.

Jury zwróciło uwagę, że w kolejne festiwalowe dni można było usłyszeć przepiękne koncerty muzyki cerkiewnej chórów z różnych państw, ale – jak podkreślono w protokole – na szczególną uwagę zasługiwał koncert „Wielcy nieobecni” w wykonaniu Chóru Polskiego Radia – Lusławice, podczas którego wykonano utwory „nieobecnych” kompozytorów, m.in. Romualda Twardowskiego.

Pamięci zmarłego w styczniu prof. Romualda Twardowskiego, kompozytora związanego z festiwalem przez ponad 40 lat poświęcona była tegoroczna edycja imprezy. Jego pamięci poświęcony był jeden z koncertów towarzyszących – Warszawski Koncert Muzyki Cerkiewnej. W wydawnictwie festiwalowym znalazły się publikacje dotyczące Twardowskiego i jego twórczości artystycznej.

Jury podkreśliło również ogromną rolę popularyzatorską festiwalu oraz możliwość prezentowanie utworów nie tylko znanych, ale też prawykonania kompozycji. W tym roku były to prawykonania dwóch utworów kompozytorów: mołdawskiego Wlada Burla – Psalm 50 Chorowyje rozmyszlenije i polskiego – Pawła Łukaszewskiego „Trzy modlitwy na święto Niewiast niosących wonności”.

Festiwal zakończy w niedzielę koncert lauretaów.

MFMC to niejedyny festiwal muzyki cerkiewnej w Podlaskiem – regionie, gdzie są największe w Polsce skupiska prawosławnych. W połowie maja w Hajnówce odbyły się Hajnowskie Dni Muzyki Cerkiewnej, w których w tym roku wzięło udział ponad 20 chórów z Polski, Litwy, Łotwy, Macedonii, Rumunii i Serbii. Tegoroczna edycja wpisana była w program obchodów setnej rocznicy nadania autokefalii Cerkwi w Polsce.(PAP)